2018. augusztus 13-20-ig szabadságon vagyunk!

Érdekességek

A Boeing 737-es

Forrás: hklszaklap.hu - lapszám: 2006/november

Sokszor gondolkodtunk azon, amikor repülőgépeket láttunk, hogy vajon ezekben a technikai csodákban működik-e az épületgépészetben megszokott fűtési, hűtési, vízellátási rendszer. Kérdéseinkre a feleletet az Aeroplex Kft.-nél dolgozó és a Boeing 737 típusvezető mérnöke, Vona István adta meg.

A Ferihegyi repülőtéren található javítóhangárokban éppen két Boeing repülőgép B jelű átvizsgálását végezték. Mielőtt a hangárba mentünk volna, az irodájában a rendelkezésre álló tankönyvből részletesen elmagyarázta a berendezések működését, majd személyesen és kézközelben nyílt módunk a repülőgépek tanulmányozására. A repülőgépen valóban létezik vízellátási, valamint szellőztetőrendszer, mely utóbbi biztosítja a fűtést, a hűtést és a frisslevegő-ellátást, valamint az utastér túlnyomását is.

A szellőztetési megoldás nem a földön megszokottakkal egyező, a Boeingen alkalmazott szellőztető berendezés igen praktikus és nagyon célszerű, mint általában minden a repülőgépeken. A sugárhajtású gépeken a légi jármű egyik legfontosabb része a hajtómű, amely mint főegység, a gép minden fontos működésébe beleszól. Természetesen a repülőgépet mozgatja a levegőben, energiát ad a le- és felszálláshoz, biztosítja a fedélzeten az elektromos energiaellátást egy generátor segítségével, és még számtalan funkciót tölt be, többek között és igen nagy fontossággal a repülőgép légkondicionáló berendezését táplálja levegővel. Ki kell hangsúlyozni, hogy ez a berendezés létfontosságú az utasok számára, hiszen egyrészről biztosítania kell a repülőgépen az utasoknak a friss oxigént, melynek hiányában bizony problémák adódnának, másik fontos szerepe pedig az utastérben és a raktérben a légnyomás állandó szinten tartása, mely megint csak létfontosságú az utasok számára.

A légkondicionáló rendszer működésének megértéséhez először néhány alapvető dolgot kell megtudnunk a hajtóműről. Ezen ismeretek nem tartoznak szigorúan a szellőztetőrendszerhez, de alapvető kérdéseinek megértése feltétlenül szükséges a továbbiakban. A korszerű kétáramú sugárhajtómű öt fő részből áll: a fan-egységből, a kompresszorból, az égőtérből, valamint a turbinából és a fúvócsőből. Az égőtérből kiáramló gáz energiájával meghajtja a turbinaegységet, mivel az egy közös tengelyen helyezkedik el a többi részegységgel, továbbá meghajtja a kompresszoregységet, valamint a fan-egységet. Ez utóbbi egy "ventilátor" szerepét tölti be, mely felgyorsítja a beáramló nagy mennyiségű levegőt, amit a repülőgép mögé lök, és ezzel biztosítja a tolóerő kb. 80%-át.

A kompresszoregység biztosítja az égőtérben lezajló égéshez a megfelelő hőmérsékletű és oxigéntartalmú levegőt. Hiszen gondoljuk meg, hogy a repülőgép utazómagasságában a levegő -50 °C hőmérsékletű és oxigénben igen szegény, tehát szükség van a kompresszorban történő sűrítésére, hogy az az égést megfelelő légfelesleggel táplálni tudja. A kompresszor-berendezés a légkondicionáló egységnek is fontos része, mivel a kompreszszorból nyerjük a légkondicionáló berendezés által szolgáltatott levegőt. Az összenyomásból adódóan a nagy nyomású és magas hőmérsékletű levegő csővezetéken, érzékelőkön, motoros szelepeken keresztül jut el a légkondicionáló berendezés legfontosabb részéhez. Ebben a berendezésben a levegő hirtelen kitágul, elveszti magas nyomását és nagymértékben lehűl. Ezt követően keresztülvezetik egy vízkiválasztó egységen, ahol nedvesség- és szennyezőanyag-tartalmát kivonják.

A lehűlt és alacsony nyomású levegőt keverik össze a kompresszor forró levegőjével motoros szelepeken keresztül úgy, hogy annak hőmérsékletét kb. 20-22 °C-ra, nyomását pedig 0,8 bar-ra állítják be. Ennek az oxigénben gazdag levegőnek és az utastérből megszűrt és viszszaszívott levegőnek a keveréke kerül be a szellőztető-légkondicionáló rendszerbe. Az így előállított friss levegő, mely fűtheti is, hűtheti is az utasteret, jut el a repülő törzsében elhelyezkedő frisslevegő-bevezető csövekbe, illetve az utasok feje fölött elhelyezkedő frisslevegő-kezelő szervekhez. A légkondicionáló berendezés segédberendezése egy olyan előhűtő levegő-levegő hőcserélő, mely gondoskodik a kompresszortól érkező forró levegő külső levegővel történő előhűtéséről. A befúvott levegő elvezetéséről egy automatikus motoros szelep gondoskodik, amely a gép törzsének végében helyezkedik el, a repülőgép utasterében és csomagterében uralkodó nyomásérték beállítása ettől a szeleptől függ.

A kezelt levegő paramétereit nyomás- és hőmérséklet-szenzorok érzékelik, és motoros szelepek segítségével szabályozzák. A levegő hőmérsékletét és nyomását a pilóta feje felett elhelyezett műszerfalon lehet állítani. A légkondicionáló meghibásodása több okból sem lehetséges. Először is, a repülőgépeken általában minden berendezés duplán megtalálható, ha nem háromszorosan. A légkondicionáló esetében a két hajtóműből adódóan a berendezés is duplán van jelen, oly módon, hogy egyszerre, de egymástól függetlenül működnek. Továbbá a repülőgépek időszakos átvizsgálása alkalmával előírt normatívák szerint időben és térben átvizsgálják a berendezéseket, pl. a hajtóművet, a futóművet vagy a légkondicionáló berendezést.


Vissza a cikkekhez

Ossza meg ismerőseivel is!

Érdekességek

Egy kis szakma…

Klíma szerviz Csepelen!

1213 Budapest,
Zsilvölgyi utca 11.

Bejelentkezés: +36 20 335 9143
(8.00-18.00 óra között)

Nyitva tartás
H-P 06:00 - 17:00

  • Épület és autó klíma
  • Klíma készülékek forgalmazása
  • Klíma töltés
  • Klíma fertőtlenítés
  • Klíma szerviz, javítás, karbantartás
  • Hibameghatározás

Szerviz, telephely

Klíma bemutatóterem

1213 Budapest,
Szent István út 246.

Telefon: +36 70 310 8574
(10.00-17.00 óra között)

Nyitva tartás
H-P 10:00 - 16:00

  • Klíma berendezések
  • Klíma alkatrészek
  • Fertőtlenítőszerek
  • Tanácsadás
  • Ajánlat tétel

Bemutatóterem


Klíma börze

  • Használt klíma szettek
  • Használt beltéri egységek
  • Használt kültéri egységek
  • Klíma távirányítók

Használt klíma készülékek


Klímaszerelés „olcsón, okosba…”

Jártunkban, keltünkben valamint javításaink alkalmával többször is találkoztunk már a „mekkmesterek”, „olcsójánosok” próbálkozásaival a klímaszerelés területén.

Tovább…


Segíthetünk?

Amennyiben honlapunk felkeltette érdeklődését, vagy bármilyen kérdése merül fel autó vagy épület klimatizálásával kapcsolatosan, úgy kérem, bátran keressen minket!

Levél írása!


Facebook, lájk?

<<
>>